Menu:

söndag 18 januari 2015

Och nu så har sommaren kommit, för jag har just tagit bort snön

Jag tränar utförskörning. 
De senaste åren har det varit töväder på nyårsafton och givetvis börjar en del människor därför prata om att våren är här. Chockerande nog är det ofta samma människor som kläcker ur sig #yolo. #yolo betyder You Only Live Once och är en modernisering av carpe diem. Det betyder att de här människorna på fullaste allvar menar att de lever i nuet när det är tre månader kvar tills det egentligen är vår. Det är en logik som haltar. Tre månader är nämligen 1/4 av ett år. Som jag tidigare nämnt i ett annat inlägg är medellivslängden i Sverige 82 år vilket betyder att den som väntar på våren i tre månader har väntat i 1/328 av sitt liv. Snacka om #yolo.

Nu när vi konstaterat att tre månader är en lång tid kan vi slå fast att det inte ens snart är vår. Däremot bör du som cyklist börja förbereda dig inför vårens drabbningar för att inte stå där i april med snoppen mellan benen.

Intervaller är idag den absolut mest populära metoden för att träna hårt. Vilka intervaller ska du köra för att bli bra? Endast Gud vet. Precis på samma sätt som det inte finns några mirakel-bantningskurer finns det inga mirakel-intervallpass som gör dig till cykelproffs på en månad. Kör du inte ordentligt blir du inte bra oavsett om någon professor Tabata eller du själv kommit på intervallerna. Variera dig mellan långa, korta, lågkadens, högkadens, spurter, vo2-max, tröskel etc. och fokusera gärna lite extra på det som är din svaghet. De enda genvägarna som finns här i livet är de mellan olika avdelningarna på IKEA. På tal om IKEA så var bröderna Ludvigsson och sprang runt där med Lindau för några dagar sedan. Mer om det kan ni läsa här: http://philiplindau.blogg.se/2015/january/sveriges-stolthet.html.

Där sydde jag minsann ihop säcken riktigt snyggt.

Distansen ska köras lugnt och fint som Löken alltid säger när vi är ute och rastar våra lår. Det gör skillnad veckan efter om du snittat 60 eller 70% av maxpuls. För att få upp lite intensitet i distansen är det istället bättre att avsluta med en 20-60 minuters hårdkörning. Cykeltävlingar avgörs sällan i hjärtfrekvensen mellan 70-80% (mellanmjölkszonen) alltså finns det ingen riktig poäng med att ligga för mycket där om du vill bli snabb. Träning måste inte alltid göra ont.

Jag, bashenke och brorsan på äventyr i obygden.
Träningsläger kan vara en god idé om du har budgeten och några schyssta cykelkompisar. Många säger att de ska ner för att samla mil i benen och sedan ligger de och harvar i 5-7 timmar varje dag - med lika många fikapauser. För ett proffs som ska köra tävlingar på 200-250 kilometer är det viktigt att bygga upp uthålligheten och distansen men för den svenske elit/seniorcyklisten är det inte lika viktigt. Våga kör några kortare dagar på runt fyra timmar med backintervaller och lagtempo för att få upp farten. Svenska tävlingar är sällan längre än 15 mil och detta bör de flesta klara utan en vecka i solen med enbart långkörare. Förvisso blir du kanske brunare om ligger ute och matar i sju timmar men risken finns också att du blir seg som en långtradare i ett stigningsfält.

Målet med träningen måste alltid vara att må gott. Har du ångest eller tunga ben ska du hoppa över träningen och göra något annat istället. Jag blev oerhört fundersam när jag läste om Charlotte Kalla för några veckor sedan och hur hon skulle isolera sig och träna stenhårt för att hämta sig efter besvikelserna och komma i form till VM. Hade jag varit hennes tränare hade hon fått gå ut och ta öl med sina vänner eller något istället. Den procentuella vinsten i huvudet på en vilodag är större än förbättringen i fysisk kapacitet som du hade fått från träningspasset du hoppade över. En mentalt laddad människa är alltid en laddad människa. Slutligen är det som jag tidigare nämnt på denna blogg: ingen cyklist bryr sig riktigt om vem som tränar hårdast i december för vad en framgångsrik cyklist är mäts enbart i vinster under säsong.

De som säger att det är vår den 31 december har en lång och sträng vinter framför sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar