Menu:

fredag 3 oktober 2014

Vista Mountain 2014

Imorgon arrangerar Jönköpings CK Vista Mountain som är en MTB-tävling i Kaxholmen utanför Jönköping. Det är tredje året vi arrangerar Vista och jag har tills i år lyckats klättra ett steg i hierarkin från det hjärndöda jobbet varvräknare till det något mindre hjärndöda jobbet att dela ut nummerlappar.

MaxiHerr-klassen bjuder på ett intressant startfält där Alexander Wetterhall och Lucas Ericsson tillhör de stora favoriterna i mina ögon. Trots det satsar jag mitt CSN och en årsförbrukning nudlar på Fredrik Ludvigsson. Fredrik har hemmabana vilket ger honom publikens stöd och under veckan som gått har han legat i hårdträning på Vista-stigarna. Fredrik hade otur förra året på Vista men i år tror jag att turen är på hans sida. Utöver Fredrik vill jag höja ett varningens finger för tre högoddsare - Filip Bengtsson, Edvin Tholin och Jan Marcus Fåglum Karlsson (som de kallar honom på procyclingstats.com).

Bengtsson gör sin tredje start i Vista så han har rutinen samt en kroppsbyggnad som är som gjuten för Vista Mountain. Tholin ska enligt ryktet testat banan idag och misstogs vid flera tillfällen för en brunstig älg i full galopp. Fåglum trycket flest watt i hela Sverige så får han bara ordning på svängarna imorgon borde han, teoretiskt sätt, vinna.

Jag saknar tyvärr tre stora namn i MaxiHerr-klassen. Det fösta namnet är fjolårsvinnaren Tobias Ludvigsson. Det andra namnet är Kim Magnusson som förra året bjöd på en ordentlig show när han genomförde tävlingen iförd afro-peruk. Det sista namnet är Emil Gabrils och hans legendariska 'Gary Fish' som stod för en ikonisk start i den leriga upplagan 2012.

I MaxiDam-klassen saknar jag det mesta för det är bara åtta startande. Var är brudarna? Jag hoppas innerligen på fler anmälningar. Tyvärr vet jag för lite om de få anmälda i MaxiDam för att våga säga vem som vinner.

Mattias Pettersson från Jönköpings CK vinner HerrarSenior-klassen. Mattias har visat prov på en gryende form de senaste veckorna och banprofilen passar honom som en tight tempodräkt.

Jag vet inget om de startande i HerrarSport men Oskar Biggus Dickus Ljungberg från Jönköpings CK/Brutal Brewing låter intressant så jag tror på honom imorgon. Jag visste inte ens att jag var klubbkamrat med Biggus Dickus men tänk, man får veta nya saker varje dag. Välkommen till JCK!

Vinnaren av Vista Mountain 2014

Om någon är sugen på att gambla imorgon finns jag som sagt i tältet med nummerlappar. Annars hälsar jag er varmt välkomna till Kaxholmen och Vista Mountain imorgon. Besök gärna fiket där "Bagarn" står för bakverken samtidigt som grillkungen Isayas sköter hamburgarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar