Menu:

torsdag 14 augusti 2014

Vätternrundan

Har du cyklat runt Vättern?

Frågan alla cyklister får av icke-cyklister.

Jag har alltid, på ett trevligt och sofistikerat sätt, svarat "nej, Vätternrundan är ett motionslopp för vemsomhelst i reflexväst på tråkiga vägar med en saftig prislapp". På grund av att jag alltid svarat nej har jag av okunniga aldrig blivit sedd som en seriös cyklist trots 4 SM-medaljer på landsväg.

Men nu kan jag svara JA.

Jag fick denna ide i början av augusti då jag kom och tänka tillbaka på vad Per Bertilsson (tidigare duktig cyklist i Habocyklisterna och Kim Magnussons mammas bror) sa till mig vintras uppe på Långberget: "vi blev så trötta på alla som frågade om vi kört det där motionsloppet så vi körde det på ett träningspass". Ganska ballt.

Till en början hade jag tänkt köra förra torsdagen med RoboCop och BasHenke men då fick jag jobba så jag sköt på kalaset en vecka. Väderprognosen såg inte så munter ut i början på veckan men i tisdags så kom en lovande prognos och då bestämde jag mig. Sagt och gjort så åkte jag till ICA och köpte 2x500 gram risgrynsgröt. Denna ena tuben åt jag igår å det var den "kolhydratladdningen" det. Den andra tuben åt jag till frukost idag.

Nu lite siffror:
Distans: 308 km
Snitt: 33.0 km/h
Tid: 9 h 20 min 25 sek
Tid (inklusive stopp): 10 h 28 min
Antal Gel och Bars slängda utmed vägen: 0
Antal Gel/Bars/Kramptabletter/Sportdryck förbrukade: 0

Jag startade i Habo såklart och på vägen upp hade jag rätt bra skjuts med vinden i ryggen (syd-väst). Hjo, Karlsborg, Askersund gick i ett och jag hade bara fokus på att trampa lätt och harmoniskt. På något vis lyckades jag ändå snitta 35.3 upp till Askersund.

När jag vände runt blev det lite tyngre men fram till Motala lyckades jag fortsatt hålla bra tryck. Någonstans mellan Motala och Vadstena började det bli lite tjurigt. Fram tills dess hade jag ätit 3 mackor och druckit 1,5 liter vatten. Mellan Vadstena och Ödeshög var det som värst - här hade jag vinden rakt i ansiktet ute på de öppna fälten och körde slut på vatten. Jag har aldrig cyklat längre än 220 km innan och det kan också förklara varför det var som tyngst just detta parti.

I Ödeshög åt jag en pizza och fyllde vattenflaskorna med vatten innan jag körde vidare med laddade batterier. Väl i Gränna efter 250 km valde jag köra lite mindre vägar över Röttle, Ryd och Flättinge istället för den större vägen över Ölmstad och Skärstad. Det innebar även att jag fick några fler höjdmeter men det var ju annars en bristvara idag så det såg jag bara positivt och nådde Huskvarna med 33 i snitt.

Eftersom jag, om du inte förstått det än, är en riktig skalle så bestämde jag för att snittet skulle förbli detsamma hemma trots att jag hade 25 km kvar. Till råga på det, de mest kuperade 25 km på hela rundan och på cykelbana. Som tur var fick jag vinden i ryggen och sedan kunde jag gå skapligt snabbt uppför Trånghalla. Sen var det tänkt att jag skulle satsa utför, det brukar gå att köra i 70 km/h ner genom Bankeryd men en dryg bussjävel körde ut framför mig som om jag vore någon motionär som börjar frihjula när det går i över 30. Jag skulle precis slå ihjäl busschauffören som drygade nerför i 50-60 när Ola dök upp i Bankeryd och då var jag tvungen att sansa mig. Istället skickade jag i en växel till och körde för fulla muggar i den sega slakmotan uppåt Habo där jag kunde klicka ur pedalerna 10,5 timme efter det att jag gett mig av.

Lite mer siffror:
Mat: 1 pizza, 3 mackor
Dricka: 4,5 liter vatten, 33 cl Cola Light och 50 cl Cola.
Pissepauser: 3

Nu kommer vi till slutklämmen på det hela - vem som helst klarar att köra Vätternrundan bara du tar ditt eget tempo. Tro på dig själv. Lita inte på cykeltidningarna och Sport Nutrition Företagen som försöker få dig att tveka och tjäna pengar på din osäkerhet.

Jag tror att Vätternrundan kostade 200 kr för mig.

Jag publicerade en bild på att jag cyklat 300 km efteråt men kom inte i närheten av så många likes som en del får av lägga upp en bild på när de gör lite sit-ups. Men det gör mig inte så mycket för nästa gång någon frågar om jag cyklat runt Vättern kan jag säga att jag gjort det. På ett träningspass. Och det var bara därför jag gjorde detta.